Sabtu, 26 Disember 2009

Organisasi yang teratur…




Pada post kali ini, ana ingin kongsikan berkenaan bagaimana untuk membentuk organisasi / persatuan / jamaah yang teratur ( munazzamah ). Sebelum ana mengulas dengan lebih lanjut, ana akan merungkaikan makna atau pengertian organisasi ini. Ana telah merumuskan pengertian organisasi ini yang bersumberkan dari Wikipedia seperti berikut : organisasi adalah suatu kelompok manusia dalam suatu wadah untuk mencapai tujuan bersama , baik dalam pergaulan sehari-hari mahupun interaksi ilmiah. Manakala Jamaah dari segi bahasa berasal dari Bahasa Arab bererti bilangan yang ramai dari manusia tertentu yang berkumpul di atas satu tujuan.


Maka dua pengertian yang telah ana kemukakan, ana harap sahabat dan sahabiah dapat sedikit kefahaman dan gambaran berkenaan takrifan dan pengertian sebenar organisasi dan jamaah ini. Sesuatu organisasi atau jamaah yang membuat keputusan terhadap sebarang amal jamaie atau sebarang gerak kerja itu mestilah berada dalam satu tanzim yang kemas, teratur dan berencana serta berstrategi. Unsur ini merupakan suatu perkara asas bagi mana-mana organisasi atau jamaah yang mempunyai matlamat tertentu. Tanpa tanzim, jamaah tidak akan berjaya dalam gerak kerjanya.


Terdapat beberapa aspek yang perlu wujud dalam jamaah atau organisasi yang teratur ( munazzamah ) :


BAIAH

Iaitu janji taat setia ahli jamaah kepada pimpinan atau ketua untuk taat dan hidup di atas landasan yang ditentukan oleh jamaah dalam memperjuangkan Islam. Baiah atau janji setia hendaklah diberikan dengan kefahaman yang jelas tentang setiap aspek jamaah dengan keyakinan yang tinggi dan disusuli dengan iltizam kepada jamaah.

IMARAH

Kepimpinan merupakan ciri asas dalam jamaah Islam atau mana-mana organisasi.Adanya baiah bererti adanya kepimpinan. Dalam konteks sebuah jamaah, kepimpinan mestilah dipilih oleh jamaah dan individu itu mampu dan cekap dalam melaksanakan tugas serta amanah dalam mentadbir menurut lunas-lunas Islam.

TAAT

Baiah atau janji setia adalah untuk memastikan ketaatan kepada jamaah dan pimpinan. Pendokong dan ahli jamaah wajib mentaati pemimpin terutamanya dalam melakukan amal jamaie atau sebarang gerak kerja. Ketaatan ini akan mudah untuk hadir dalam diri setiap daripada kita apabila sifat kasih sayang, tolong-menolong dan persefahaman kepada jamaah dan kepimpinan tersemai di hati.

Namun perlu kita sentiasa ingat bahawa ketaatan dan kepatuhan itu hanyalah kepada perkara-perkara kebaikan dan kebajikan yang tidak melanggar syara' dan bukannya ketaatan yang membuta tuli tanpa pengetahuan dan usul periksa. Sabda Rasulullah :


'Dengar dan taat adalah menjadi wajib kepada setiap muslim dalam perkara yang ia suka atau tidak, selagi ia tidak disuruh dengan kemaksiatan, jika disuruh ke arah kemaksiatan maka tidak perlu lagi dengar dan taat' (HR Bukhari dan Muslim)

MUSYAWARAH

Pemimpin bertanggungjawab menjalankan syura atau mesyuarat kerana ia adalah tuntutan syara' dan keperluan pada mana-mana organisasi bagi menjamin jamaah berjalan dengan baik.



Begitulah 4 aspek penting dan utama yang ana lihat apabila setiap daripada kita dapat penuhinya, insyaALLAH suatu jamaah atau organisasi yang teratur akan dapat dibentuk. Namun perlu kita ambil perhatian bahawa kepincangan dan kecelaruan di dalam jamaah atau organisasi yang melibatkan sesama ahli atau di peringkat pimpinan adalah satu lumrah yang perlu kita tangani dengan bijak dan sabar.

Oleh sebab itulah seorang Mujahid Dakwah, Ustaz Fathi Yakan telah memperingatkan kita semua tentang bahaya AIDS dalam gerakan, iaitu istilah yang menggambarkan fenomena yang telah dan sedang terjadi di sebahagian gerakan Islami di seluruh dunia. Ini adalah peringatan penting beliau kepada para aktivis dakwah, sejak enam belas tahun yang lalu di dalam buku beliau : Ihzaruu AIDS Al-Haraki (Berjaga-jagalah, AIDS Haraki).





Penyakit AIDS adalah merujuk keadaan seseorang yang mengalami kehilangan daya tahan penyakit di dalam tubuh, sehingga menjadi mudah dijangkiti penyakit dengan keadaan yang parah. Sehingga kini, penyakit yang disebabkan oleh virus HIV ini, masih belum ditemui ubat yang dapat menyembuhkan penyakit merbahaya ini. Para penghidap HIV/AIDS ini akan berhadapan dengan risiko kematian.

Dalam buku 'Ihdzaruu Al-Aids Al-Harakiy' (1989), Al-Ustaz Fathi Yakan secara khusus mengingatkan kes kehancuran gerakan dan tanzim dakwah di Lubnan. Hal yang sama juga berlaku di beberapa Negara Muslim yang terdapat gerakan Islam di situ. Beliau berpendapat, kes-kes kehancuran tanzim dakwah bermula dari kelemahan daya tahan dalaman jamaah, yang seringkali terjadi di saat mereka berada di atas paksi Mihwar Siyasi (Orbit Politik).

Perlu diingat bahawa, antara kesan yang amat besar daripada serangan penyakit ini dalam sesuatu gerakan, jamaah atau organisasi adalah munculnya pelbagai aliran dan kelompok dalam jamaah itu. Hal ini sering terjadi kepada gerakan yang telah mengalami perpecahan lantaran hilangnya wahdatul fikr dan wahdatul `amal. Kesan dari permasalahan ini akan timbulnya ta`addudul wala’, justeru akan timbul pertikaian, perebutan pengaruh dan kekuasaan untuk meraih hasrat dan cita-cita peribadi atau kelompok tertentu.

Sebab itulah Syeikh Mustafa Masyhur Rahimahullah, dalam sebuah tulisannya, Qadhaya Asasiyyah `Ala Thoriqud Dakwah, menekankan betapa pentingnya Muhafazhah `Ala al-Asholah (memelihara keaslian dakwah), agar gerakan atau jamaah terjamin berada di jalan yang benar menuju sasaran.

Semoga sedikit perkongsian ini dapat mengubah persepsi minda kita dan berubah ke a rah yang lebih sempurna kepada mereka yang merindukan kemenangan…..

INGATLAH!!

tewas dan kalahnya kita pada masa kini dalam perjuangan ISLAM bukanlah bermakna kita telah tewas dan kalah..cuma kita masih BELUM MENANG...
Comments
2 Comments

2comments:

Soul Ihya' Yakuza berkata...

SALAM bro...haha..berbaloi..sgt berbaloi....post kali nie memang best..dah jangka sebenarnye mesti tgn tu gatal nak tulis sesuatu ekgi drpd hasil dapatan...haha..terbukti telahan y tepat...

apepun tahniah..cume kalo bleyh sertakan analisis organisasi di dalam dan luar negara lagi syok..kalo xmau timbulkan kontroversi..try la analisis orgnisasi dr luar negara je mcm gerakan nursi pimpinan fethullah gulen dan kesan kewujudan erdogan serta erbakan dalam organisasi..baru seronok sket bace..takpun buat analisis PMRAM di mesir...PERMAYA d yaman..

gerakan pemuda di palestin ..y menjurus kepada sayap kekuatan hamas serta organisasi MPP di seluruh universiti..

kalo adik timbulkan isu kemenangan gerakan mahasiswa sama ada pro aspirasi atau pro mahasiswa tertentu y ditunjangi organisasi tertentu..mesti lagi kebaboom jadinye..mcm penganalisis politik kampus...kalo nak view mudah amik je kat UTP...coz kmenangan rakan masjid y pro pas dicemuh oleh sbhgian besar pelajar UTP..coz tak sampai separuh y kuar mengundi oktober 2009 aritu..

n hurai sket sikap aku tak pedulisme dalam jiwa mahasiswa..untuk bergerak dalam organisasi y kritikal y lebih mampu menyumbg kepd negara...

محمد حذوان بن حميدان berkata...

terima kasih ats komen dan cadangan membina ini..insyaALLAH sy akn cbe pertingkatkan.. (^_^)