Isnin, 7 Disember 2009

Pengorbanan...


Kem Rehlah Al-Husna 2o07


Sudah menjadi kebiasaan bagi setiap daripada kita menggunakan surat khabar lama sebagai medium atau alat yang mungkin sebagai salah satu alatan seni, bagi kanak-kanak (teringat zaman kecil dulu.he3..) menjadi kebiasaan menggunakannya sebagai ‘baju perisai’.Boleh ke buat baju perisai gune surat khabar??jawapannye : BOLEH(macam gambar kat atas…he3)

Hmm, pada post kali ini, bukanlah tajuk utama saya untuk membincangkan ‘Peranan Surat Khabar Lama Dalam Meningkatkan Produktiviti Insan’,he3..

Sudah tentu bukan, apabila bercakap soal surat khabar lama,setiap daripada kita sudah tentu membayangkan berkenaan cerita dan isu-isu lame yang ada padanya. Namun perlu diingatkan tidak semua perkara yang bunyinya LAMA, adalah sudah tidak boleh digunakan serta dimanfaatkan oleh kita semua..

Saya tertarik pada petikan dari Berita Harian, 23 Mei 2005, di bawah tajuk GURU CEMERLANG LAHIRKAN ANAK DIDIK GEMILANG. Antara isinya yang ingin saya ketengahkan iaitu, ‘golongan ilmuan adalah salah satu aset yang sangat berharga kepada negara. Peranan mereka menjadi tanggungjawab yang sangat penting, bagi memenuhi hasrat kerajaan dan rakyat negara kita, untuk melahirkan generasi yang berilmu dan berdaya saing.’

Tambah penulis lagi,‘mendidik manusia yang berilmu bukanlah satu perkara yang mudah, kerana ia memerlukan usaha yang berterusan. Oleh itu sewajarnyalah guru diberi penghormatan yang tinggi', sebagaimana firman Allah SWT:

"Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan (Allah meninggikan) orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat."
(Surah Al-Mujaadalah,ayat 11)

Wahai sahabat dan sahabiah semua, sudah jelas kepada kita semua akan pentingnya ilmu dan betapa besarnya peranan guru kepada kita. Ungkapan yang penuh bermakna yang biasa kita dengar, ‘siapalah kita tanpa guru..’. Ya.,saya amat bersetuju dengan ungkapan ini. Lahirnya seorang Perdana Menteri yang petah berbicara dan seorang Doktor Pakar yang terkenal, adalah bermula dari seorang guru yang pekerjaannya dianggap HINA !!

Sedarlah diri kita wahai sahabat dan sahabiah sekalian. Jangan mudah bersikap BONGKAK apabila segulung ijazah sudah digenggam di tangan. Sudah pandai memperlekehkan GURU, ungkapan biasa yang kita dengar :

Dolah (Doktor Pakar) : Mat, ape pekerjaan kau sekarang?

Mat(Cikgu): Alhamdulillah, aku dah jadi cikgu SEKOLAH RENDAH..

Dolah (Doktor Pakar) : cikgu je?? (sambil tersenyum sinis)

Begitulah serba sedikit perbualan yang biasa kita dengar dan kita tahu yang berlaku di sekeliling kita. Suka untuk saya kongsikan kepada semua sahabat dan sahabiah tentang satu filem yang pada mulanya niat di hati saje2 je nak tengok..he3. Tapi akhirnya kesudahan filem ini, telah merungkaikan 1001 pengajaran kepada saya terutamanya gambaran kehidupan yang bakal ditempuh oleh setiap bakal guru termasuk diri saya sendiri.Nak tahu filem ape tu??



Mungkin sahabat dan sahabiah semua biase dengar, malah sudah menontonnya berkali-kali iaitu GOKUSEN, sebuah filem daripada Jepun yang memaparkan suka duka seorang GURU melayan kerenah anak muridnya yang bermasalah dan sentiase buat masalah..he3. Alhamdulillah, saya baru sempat menonton GOKUSEN 1 yang mempunyai 12 episod (macam nak promote pulak..keh2). Tapi sebenarnye memang saya nak sahabat dan sahabiah tengok filem/cerite ni (bukan tengok je,ambil juge penngajaran daripadanye ye. (^_^) )

Terakhirnya, sebelum saya mengakhiri penulisan saya pada post kali ini, saya nak bawe kata-kata , Imam Ghazali di dalam kitabnya 'Ihya Ulumuddin' yang menyatakan, bahawa sifat guru itu menjadi berkesan dalam jiwa murid melalui tiga peringkat :

- Ilmu pengetahuan (pengetahuan seseorang mengenai sesuatu konsep).
- Penerangan yang mendalam terhadap konsep itu.
- Perubahan yang timbul hasil dari ilmu yang diperolehi.

Semoga segala perkongsian yang sedikit ini, dapat kita manfaatkan bersama..insyaALLAH.. (^_^)
Comments
5 Comments

5comments:

M.LOQMAN HAKIM berkata...

ALLHAMDULILLAH..banyak dapat info dan panduan berguna....teruskan menulis!!!

محمد حذوان بن حميدان berkata...

terime kasih CIKGU..he3

asiah berkata...

Lahirnya perdana menteri kerana guru~
berjayanya kita kerana guru~
~terima kasih guru~

Soul Ihya' Yakuza berkata...

(^_^)

M Ridzuan al-Kindy berkata...

Syukran jazilan atas perkongsian bermanfaat.

Wan, mana nk cari cerita GOKUSEN tu?