Rabu, 9 Disember 2009

The Magic of Learning...



Rasulullah pernah berkata dalam satu hadith, ‘Aku ini dididik oleh Allah dan Allah itu adalah sebaik-baik pendidik’. Rasulullah adalah seorang manusia yang memegang prinsip long-life education (konsep belajar seumur hidup). Konsep ini ternyata sudah baginda amalkan sejak awal kehidupan baginda.Sebab itulah cendekiawan Islam, ada mengatakan ‘Tuntutlah ilmu dari buaian sampai ke liang lahat’.Hal ini tidak lain menunjukkan betapa pentingnya menunutut ilmu bermula daripada celiknya kita melihat dunia ini dan ia akan berterusan selagi nyawa masih dipinjamkan kepada kita.

Tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa kecerdasan dan kepintaran Rasulullah telah mencapai puncak kesempurnaan yang tidak pernah dicapai oleh sesiapapun sepanjang sejarah peradaban kehidupan umat manusia di zaman baginda , mahupun zaman-zaman yang mendatang. Adakah sahabat dan sahabiah semua bersetuju dengan kenyataan saya ini??

Bukan itu sahaja, ketajaman pemikiran Rasulullah dalam menganalisis terbukti mampu menembusi batas ruang dan waktu. Meskipun beliau merupakan seorang Nabi yang terakhir, namun beliau mampu menceritakan kehidupan para Nabi yang hidup sebelumnya. Tidak cukup dengan itu, beliau juga mengetahui apa yang akan berlaku di zaman selepasnya, bermula dari keadaan umatnya sehingga sampai kepada peristiwa yang akan berlaku pada hari kiamat nanti.

Rasulullah pernah bersabda, ‘Aku telah diberi sesuatu oleh Allah yang belum pernah diberikan pada seorang pun dari kalangan para Nabi sebelum aku, aku ditolong dengan timbulnya rasa takut pada musuh, aku diberi kunci ilmu rahsia bumi, aku diberi nama Ahmad, dan dijadikan bumi untukku suci (dapat digunakan untuk bertayammum dan tempat solat, dan umatku dijadikan sebaik-baik umat)…’ (HR Muslim)

Kita tidak mengenal seorang Nabi pun di antara nabi-nabi yang mengamal ilmu begitu besar, selain daripada Nabi Muhammad. Beliau dikenali seorang yang sangat mencintai ilmu pengetahuan, mengajak pengikutnya untuk mencarinya, dan memuliakan orang yang menunututnya. Antara sabda-sabda baginda tentang pentingya ilmu adalah seperti berikut :

‘Sedekah terbaik adalah seseorang belajar ilmu daripada seorang muslim, lalu dia mengajarkannya kepada saudaranya yang muslim.’ (HR Ibnu Majah)

Hal ini disebabkan seorang yang beragama tanpa ilmu, tidak mungkin boleh memelihara agamanya, sehingga mudah mengikuti tipu daya syaitan dan kebatilan. Sebab itulah, telah berkata Syeikh Zarnuji dalam kitabnya Ta’lîm al-Muta’allim, pada fasal/bab yang ke-2, beliau ada mnyebut : ‘Bahawasanya kekal Islam itu dengan ilmu dan tiada sah zuhud dan takwa itu dengan jahil..’


Perhatian Rasulullah yang besar terhadap ilmu juga tergambar dalam beberapa hadithnya yang lain. ‘Sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dirham dan dinar, tetapi mewariskan ilmu.’ (HR Tirmizi)

Wahai sahabat dan sahabiah semua, dari manakah Rasulullah mengetahui hakikat-hakikat ilmu yang begitu luas jika baginda bukan seorang Nabi? Rasulullah telah membuka tingkap dan pintu ilmu serta membuka pemikiran seluas-luasnya untuk orang Arab dan kaum Muslimin tanpa ikatan dan syarat.

Di samping itu, sesuatu yang bukan rahsia lagi bahawa Rasulullah sepanjang perjalanan hidupnya memiliki Mahaguru yang luar biasa iaitu Allah. Bukan sekadar guru, pensyarah atau profesor, baginda mengakui bahawa baginda dididik oleh Allah. Oleh sebab itulah sangat sesuai konsep belajar Rasulullah disebut magic. Hal ini kerana konsep belajar baginda benar-benar tidak sama sepertimana manusia lain.

Tanda dan mukjizat yang diberikan Allah kepada Rasulullah adalah al-Quran beserta isinya, tentang perkataan dan perenungan, dan tentang perasaan dan kepekaan. Al-Quran berkaitan erat dengan kearifan, pemikiran, hati dan akal. Kitab suci ini telah membuktikan bahawa rintangan waktu dan masa tidak akan dapat menjadikannya using. Al-Quran telah membuat berjuta-juta hati menusia kagum dan terpaku dengan sinaran ‘nur’nya dan ia akan terus bersinar selama-lamanya..

Demikianlah sekilas gambaran tentang kecerdasan dan keluasan ilmu yang dimiliki Rasulullah yang diberikan Allah kepadanya.
Comments
3 Comments

3comments:

na's berkata...

tlah dilawati...Blog yg ilmiah..

- keep up d gud work on gving usefll information..=)

محمد حذوان بن حميدان berkata...

thankz.. (^_^)

Soul Ihya' Yakuza berkata...

(^_^)