Rabu, 25 November 2009

Dah bace???

Hmm..dlm post kali ini ana nak bawe satu doa yang selalu kite lupe bile bangun dari tidur..

Jeng2..tak lain dan tak bukan sudah tentulah doa bangun dari tidur..
kenape ye orang selalu lupe bace doa ni?(termasuklah penulis blog ni,he3)

Mungkin antara sebabnye sikap malas dalam diri,hmm...

Bak kate saudara Syukri(http://pakarhowto.com): 'malas itu bolehla kita ibaratkan macam iman kita juga. Ada pasang surutnya. Ada kalanya iman kita naik mencanak. Ada juga masa-masanya iman kita jatuh merudum. Tetapi, dengan amalan yang istiqamah, dengan usaha yang dilakukan terus menerus, iman boleh sentiasa meningkat. Atau setidak-tidaknya iman boleh dikekalkan dan tidak menurun.'

Begitu jugalah dengan sifat malas ini. Ia boleh dikawal dan boleh diatasi. Ada cara bagaimana untuk mengatasi rasa malas ini. Dengan mengikut cara yang betul, praktikkan dengan disiplin yang teratur, dilakukan secara konsisten, insyaAllah, kita mampu mengawal rasa malas. InsyaAllah kita akan dapat mengatasi rasa malas. InsyaAllah rasa malas itu boleh berubah menjadi rajin.



Jadi,same2lah kite hindari sikap malas nak bangun tidur dan malas nak bace doa ni.Doa ni membawa makna yang sangat besar:

"Segala puji bagi Allah yang menghidupkan aku kembali setelah mematikan aku dan kepada Allah akan bangkit"

Ape yang penting, doa ini adalah suruhan Rasulullah kepada kita ,sesuai dengan sabdanya(boleh rujuk Kitab Riyadhus Shalihin):

Hudzaifah r.a. dan Abu Dzarr keduanya berkata : Adalah Rasulullah saw. jika akan tidur membaca : bismikallahumma ahya wa amutu (Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati), dan apabila bangun tidur membaca ; alhamdulillahil ladzi ahyana ba’da ma amatana wailaihin nusyur (Segala puji bagi Allah yang menghidupkan aku kembali setelah mematikan aku dan kepada Allah akan bangkit). (Bukhari)
Comments
4 Comments

4comments:

aHmAD MusTAqIm MoHAmEd berkata...

insaf kejap ambo...
huhuhuhu
mmg kdg2 lupa nk baca doa...
biasala...
hehehe

محمد حذوان بن حميدان berkata...

alhamdulillah..
sme2la kte menginsafi..he3

senyummmm berkata...

salam...x kene ngn tajuk post pn nih...blh x kupas ttg hukum menonton wayang?hopefully blh ye

محمد حذوان بن حميدان berkata...

kpd senyummm: tntg hkm mnntn wayang tu..ape yg awk ulas d dlm blog awk,sy lht sdh memadai dan bgz.. (^_^)