Sabtu, 21 November 2009

Masjid Beijing cetusan idea seorang mujahid...

Masjid Beijing??kat Negara China ke?
Jangan terkejut bahawa masjid ini hanya terletak di Rantau Panjang,Kelantan..he3..

Dari jauh ia kelihatan bagaikan sebuah bangunan kuil atau istana lama di China jika pandangan tidak turut tersilau kepada menara yang tegak dengan kubah seakan-akan kopiah berlilit serban di pinggirnya.



Bangunan berbumbung hijau dan diselari dengan warna merah itu mencuri perhatian umum mereka yang menghala ke pekan Rantau Panjang atau yang baru memasuki negara ini melalui pintu sempadan.

Difahamkan masjid ini digelar Masjid Beijing dan terletak di tapak seluas 1.48 hektar, merujuk kepada reka bentuknya seperti kuil China pada zaman Dinasti Ming yang turut kedapatan di kuil di Kuala Lumpur.

Sememangnya juga keunikan wajah asing dalam suasana budaya setempat menimbulkan sekilas polemik dalam kalangan pelbagai pihak termasuk para ilmuwan, budayawan dan juga sebilangan mereka yang kritis dalam kesempurnaan seni bina.

Masjid yang pembinaannya dicetuskan oleh Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sejak 1992.Inilah 'seorang mujahid' yang ana maksudkan itu iaitu seorang ulama yang juga ketua kerajaan.Masjid ini dianggarkan menelan kos RM9 juta kini sudah siap sepenuhnya dan telah mula dibuka pada bulan Ramadhan dengan seorang imam dari China diundang untuk mengimam solat tarawih.

Atapnya bewarna hijau tua dan dinding masjid kekuningan.Kaum Tionghoa meluah rasa terharu apabila terpandang binaan masjid tersebut.Mereka mengakui keunikan reka bentuknya tidak pernah disaksikan di negara ini melainkan di China.Kini pekan Rantau Panjang semakin popular sebagai destinasi pelancongan utama di Kelantan.

Masjid ini dijangka dirasmikan pada sambutan ulangtahun keputeraan Sultan Kelantan pada Mac tahun depan.Inilah koleksi terbaru keunikan Kelantan selepas 'Kota Rehal' di Kota Bharu.

Ternyata ulama berjaya mencipta ketemadunan baru selepas hampir 20 tahun bertapak kukuh di Serambi Mekah.
Comments
2 Comments

2comments:

Mamok berkata...

Lawa ar masjid tuh..
kat kelantan eyh?..
kau selalu ke ulang alik kelantan-terengganu??..
GF kau kat kelantan eyh...
Lama dah tak pegi kelantan/terengganu..
Last pergi tahun 2004..
masa tu kecik lagi, sekarang dah besar, dah tak ingat kelantan tu macam mane..
hehehe...

محمد حذوان بن حميدان berkata...

haah..kat rantau pnjg,kelantan..
skrg ni dh jrang ulang alik klntn- trgganu,biase ulang alik trgganu-kajang..he3.
buat mse ni wan xde GF lg,x mcm abg an..ke2..