Isnin, 6 Januari 2014

Syiah dan Saddam


Salam tahun baru Masihi. Moga bukan sahaja keazaman dan perubahan NIAT hanya dipasakkan sempena tahun baru, namun ianya perlu sentiasa ‘diupdate’ dan ‘diupgrade’ setiap masa dan saat supaya kita sentiasa menyahut seruan Baginda Nabi.




Imbasan

Sidang pembaca sekalian, tahun 2014 menjelang tiba dengan satu perubahan landskap politik serta isu masyarakat yang pelbagai seperti mana yang didedahkan di dada akhbar mahupun di kaca televisyen. Apa yang perlu kita bersedia sebagai seorang rakyat marhaen dan ‘biasa2’ ni akan segala kemungkinan perubahan yang mengekang dan tidak menstabilkan terutama dari sudut ekonomi dan kehidupan.


Dari sudut hubungan kita kepada Allah, segala kekangan ini bukanlah hujah untuk kita mengurangkan malah terus-menerus menjadi ‘musuh’ kepada Allah dengan meninggalkan segala perintah yang wajib disamping menambah amalan dengan segala perkara sunat yang pastinya menjadi ‘backup’ kita di akhirat kelak, inshaAllah.



"...Demi sesungguhnya Allah s.w.t. tidak pernah jemu sehinggalah kamu merasa jemu. Dan agama yang paling disukai Allah ialah apa yang dilakukan seseorang secara berterusan." 

[HR al-Bukhari, Kitab al-Iman]


Syiah VS sebuah ‘travelog’

Allah memberikan ruang dan peluang kepada saya untuk bersama-sama dengan pencinta ilmu yang lain di dalam rumahNya mendengar sedikit perkongsian pengalaman serta pencerahan terutama mengenai isu Syiah dari seorang penulis yang bagi saya tidak asing lagi di negara kita terutamanya bagi penduduk di Besut, Terengganu. Penulis tersebut tidak lain dan tidak bukan Dr. Azman bin Ibrahim.




Penulis membukukan kesemua pengalaman beliau terutamanya pengalaman bersama penganut Syiah semasa beliau belajar di Universiti Baghdad ketika mengambil jurusan perubatan di sana suatu ketika dahulu. Justeru setiap kalam beliau tidak lain sebuah kalam yang menjejak ke hati dan bukan sebuah rekaan jauh sekali dongengan yang dibuat-buat. Beliau cuba mendedahkan hakikat sebuah perjalanan dan amalan Syiah yang sebenarnya dan bukan hanya kita perlu percaya degan omongan kosong penganut Syiah ‘jadi-jadian’.


Bersama penulis dalam jangka masa yang terhad tidak melekakan saya menulis setiap point penting dalam setiap isi ceramah beliau. Saya akan kongsikan dalam ruangan kecil ini untuk tatapan bersama. Moga ia memberikan manfaat kepada kita semua, amiin.


Isi penting


  1. Syiah yang ada di Negara kita ini tidak lain hanyalah sebagai penganut Syiah ‘jadi-jadian’. Sekiranya Syiah ini benar maka saya lah (penulis) akan terlebih dahulu menganutnya.
  2. Penganut Syiah WAJIB sujud pada benda tabi’i seperti daun, batu atau tanah ketika mereka hendak melaksanakan solat. Kebiasaannya mereka memiliki dan menggunakan batu yang telah dikhaskan.
  3. Kita boleh mengkaji dan akan perasan lafaz syahadah mereka semestinya akan ditambah dengan nama Saidina Ali.
  4.  Begitu juga ketika azan dan iqamah, turut akan ditambah dengan nama Saidina Ali.
  5. ‘Trend’  orang Syiah akan suka merosakkan figure utama sahabat seperti Saidina Abu Bakar, saidina Umar dan Saidina Uthman dengan pelbagai fitnah yang tidak berasas yang sumber fitnah itu akan disabitkan dengan syeikh dan Imam mereka walhal Imam yang disebutkan itu tidak pernah berkata sedemikian (kajilah!)
  6. Ada ulama menyebut Aqidah Syiah didirikan hasil DENDAM yang tidak berkesudahan.
  7. Kita boleh meneliti sejarah ntara punca kejatuhan kerajaan Abbasiyah kesan daripada serangan tentera Monggol adalah disebabkan pembelotan dan pengkhianat seorang Syiah yang telah mendedahkan rahsia kerajaan dengan bersekongkol dengan kerajaan Monggol sehingga berakhirnya episod kerajaan Islam Abbasiyah yang sangat mendukacitakan dalam sejarah Islam dan dunia.
  8. Jangan terkejut sekiranya kta mendengar kubur atau maqam Saidina Hussin terdapat di 3 tempat atau Negara ; iaitu di Karbala (Iran), Mesir dan Turki. Namun menurut sumber yang kuat hanya 2 tempat yang benar iaitu di Karbala (jasad) dan Mesir (kepala).
  9. Pengalaman penulis yang sempat duduk di bawah pemerintahan Saddam dan hasil penceritaan orang lama di sana, walaupun Saddam ni seorang yang kejam namun sedikit bijak dalam mengatur pemerintahannya kerana dalam pemerintahan beliau dia tidak akan meletakkan orang Syiah pada posisi penting seperti dalam soal pertahanan Negara kerana sejarah yang telah berlaku seperti semasa perang Iraq-Iran dan sejarah2 silam yang lepas menyaksikan orang Syiah sikap mereka sangat tipis dan nipis cinta dan sanggup berjuang untuk pertahankan Negara.


Saranan dan harapan

Setiap isi penting yang sempat saya catat hakikatnya masih terlalu sedikit berbanding dengan perkongsian penulis yang sangat banyak yang tidak mahu saya kongsikan semuanya di sini. Saya berharap sidang pembaca yang membaca perkongsian saya ini membeli buku beliau dan cuba untuk menghadiri setiap majlis bedah buku yang dianjurkan oleh mana-mana pihak supaya dapat secara lansung mengambil pengalaman beliau secara lebih dekat dan secara lansung. Apa yang paling penting banyak ciri2 orang Syiah dan bagaimana kegiatan mereka mendoktrin masyarakat supaya menganut aliran mereka turut didedahkan oleh penulis. Terus membaca dan dapatkan pencerahan melalui fb beliau DrAzman Ibrahim.

Hakikatnya isu Syiah ini bukanlah isu mainan dan Syiah hakikatnya bukanlah sebuah pecahan Mazhab Fiqh yang ada dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ), namun ia merupakan isu melibatkan Aqidah yang terang bercanggah dan berlawanan dengan pengangan serta prinsip ASWJ. Kata-kata dan pandangan manusia semuanya boleh ditolak melainkan kalam Baginda Nabi Muhammad SAW, maka setiap apa yang kita dengar, baca dan lihat perlu diteliti dan diperbincangkan. Moga ianya tidak menjadi penyebab yang membawa kesesatan kepada kita.

InshaAllah, amiin.


Hazwan Hamidan
4 Rabi' al-Awwal 1435 / 6 Jan 2014
Taman Kajang Utama
Comments
0 Comments

0comments: