Sabtu, 26 November 2011

The kite story..


Oleh : Muhamad Hazwan Bin Hamidan

Hidup bagai sebuah layang-layang mampu membawa ku terbang ke mana-mana. Tiada apa yang mampu menghalang ku untuk pergi jauh. Terbang tanpa sebarang SEMPADAN yang menyekat kebebasan ku. Itulah resmi layang-layang yang putus talinya.

Lain pula lagatnya sebuah layang-layang yang masih bertali. Mengikut ke sini, ke sana. Berpandukan siapa yang menarik tali itu. Tak mampu bergerak bebas. keTERIKATan itu amat memeritkan bagi makhluk yang bernama manusia. Hakikat hati manusia yang mahukan kebebasan. Tak suka diikat, dipaksa. Kerana baginya diarasakan mempunyai HAK untuk diri sendiri !

Namun terlupa HAK yang sebenarnya adalah HAK kita selaku HAMBA ALLAH. Manusia selamanya tak kan MAMPU bergerak bebas. Walau tiada seutas tali yang kelihatan di hadapan kita. Ia TETAP wujud. Itulah ‘tali’ Islam. Selamanya mengikat kita untuk menjadi makhluk yang terbaik. Kerana manusia itu dikurniakan AKAL..

Renungan buatku yang bernama manusia…

Salam ma’al hijrah.. moga diri MUHAMAD HAZWAN BIN HAMIDAN terus kuat dalam perjuangan menegakkan ‘tali’ ini, amen ya rabb..

My heart is a kite
held by a string
in the middle of a storm

O Allah,
I'm not asking You
for a calmer storm
Rather, I am asking You
for a thicker string

O Allah,
I'm not asking You
to end this storm soon
Rather, I am asking You
to make me stronger
so that I may hang on longer
and see the rainbow
after the storm ends

(Special thankz to Aiman Azlan , http://www.aimanazlan.com)

Comments
2 Comments

2comments:

api_islam berkata...

Assalamualaikum...
cukup menarik perumpaan 'tali' itu kepada hidup kita...ramai manusia melihat 'tali'itu adalah sekatan kepada hidup walhal ia adalah sebaliknya keran 'tali' itulah yang membawa kepada kebebsan yang hakiki...
penulisan yang cukup bermanfaat..teruskan usaha enta shbt..=)

محمد حذوان بن حميدان berkata...

wsslm..
syukran my bos..
hkkt seutas 'tali' yg mngikat ini slalu dianggap buruk krana tiada kebebasan.. itulah hkkt pndgn nfsu mnusia yg dngkal, walhal dgn 'tali' inilah yg mnjdikan kta mnusia cmrlang.. Allahuakbar! (^_^)