Sabtu, 6 Oktober 2012

KeRAPUHan Sebuah ‘Hati’


Oleh : Muhamad Hazwan Bin Hamidan


Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan
Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidupku

Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah padaMu
Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dada ku harap hanya
Dirimu yang bertakhta
Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir padaMu
[Opick-Rapuh]

Sebuah coretan buat diri sendiri yang sentiasa alpa dan lalai dalam mengejar cinta illahi…

Sisipan hadith-hadith sahih yang menbicarakan soal hati,


Daripada ‘Abdullah bin ‘Amr bin al-‘As berkata bahawa saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya hati-hati anak Adam semuanya di antara dua jari daripada jari-jari Allah s.w.t. seperti satu hati, Dia memalingkannya mengikut kehendak-Nya. Kemudian baginda berdoa: “Ya Allah, Tuhan yang memalingkan hati-hati, palingkanlah hati-hati kami kepada ketaatan-Mu.” (HR Muslim, no: 2654)

Riwayat yang lain,


Daripada Anas katanya Rasulullah s.a.w. selalu mengucapkan: “Wahai Tuhan yang memalingkan hati-hati, tetapkanlah hati-hati kami di atas agama-Mu. Saya bertanya: “Wahai Rasulullah, kami telah beriman kepada tuan dan ajaran yang tuan bawakan adakah tuan bimbang akan kami? Rasulullah s.a.w. bersabda: “Ya, sesungguhnya hati-hati manusia di antara dua jari daripada jari-jari Allah s.w.t. seperti satu hati, Dia memalingkannya mengikut kehendak-Nya.” (HR al-Tirmidhi, no: 2140)

Apabila berbicara soal hati, simboliknya di dalam hati tersimpan emosi dan perasaan. Malah, ia merupakan 'organ' yang perlu dijaga dengan baik agar tidak dibusukkan dengan sifat-sifat keji yang datangnya dari manusia sendiri.

Hati, dalam Islam sangat dititiberatkan. Malah, sebagai seorang Muslim, wajib baginya menjaga kesucian dan kebersihan hati. Sebaik baik hati yang dikasihi oleh Allah Taala ialah hati yang suci murni dari segala kebatilan dan keraguan, bersih dari segala aneka rupa kejahatan. Hati yang sentiasa tunduk kepada yang hak dan petunjuk yang diliputi oleh kebajikan dan kebaikan.

Sepasang kekasih pastinya mengharapkan setiap pasangannya sentiasa setia dan hati mereka masing-masing sentiasa bertaut. Hakikat sebuah hati, ada pasang surutnya pada makhluk bernama manusia. Tidak menjadi kepelikkan sedangkan Sang Pencipta sendiri hati-hati manusia sentiasa lalai dalam mengingatiNya, merinduiNya dan mengikat cinta sejati untukNya.

Hati ini sifatnya sangat rapuh. Amat sesuai tajuk lagu ini, bagi saya kerapuhan itu datangnya daripada hati. Hati yang penuh dengan keduniaan yang menyebabkan ruangan cahaya untuk cinta Allah dan cinta Rasul seolah-olah tertolak keluar. Tidak perlu menunding jari, katakanlah ‘aku lah orang itu! Manusia yang sentiasa LALAI dalam mengejar cinta Allah dan Rasul’





Jalanilah Hidup Ini Apa Seadanya


Kita terlalu takut kehilangan sebuah cinta manusia sedangkan penjaga cinta tidak pernah kita bersungguh-sungguh mengejar cintaNya. Kiranya Dia menghilangkan cinta sementara itu, sangat layak untuk kita.

Hati yang sihat ialah hati yang sejahtera yang dapat membahagiakan serta mententeramkan seseorang itu di dunia dan di akhirat. Ia merupakan hati yang telah di didik dengan sempurna mengikut acuan Islam seperti mana yang dikehendaki oleh Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w.

Yakinlah, kiranya cinta Allah dan Rasul tidak pernah jemu untuk kita kejar. Sudah pasti, Dia akan sentiasa menautkan hati kita bersama-sama manusia yang hatinya sentiasa ada untuk Dia. Di antara mereka itu, pastinya ada ‘pelengkap’ kita.

Antara jenis hati yang perlu diperbaiki iaitu hati yang keras membatu tidak mampu ditembusi walaupun dengan nasihat-nasihat agama.

Hati yang secara zahir terlihat lentur dan lunak namun pada hakikatnya  lebih keras dari batu saat diberi nasihat. Bahkan perumpamaan batu itu lebih ‘lembut’ berbanding sebahagian hati manusia. Sebagaimana Allah ceritakan tentang hati orang-orang Bani Israil dalam surah Al baqarah:




“Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. padahal diantara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang meluncur jatuh, Karena takut kepada Allah. dan Allah sekali-sekali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan.” (al-Baqarah ayat 74)



Wahai jiwa yang sedang layu…

Panjangkanlah sujudmu di malam-malam sunyi. Agar kau tahu bahawa keindahan tetap bersemayam di hati orang-orang yang mendapati cinta Illahi. Dan menangislah sepuasnya… ketika hanya ada kau dan DIA. Adukan sahaja segala resahmu. Sebab DIAlah yang memiliki jawapannya.
Comments
4 Comments

4comments:

pemberianku yang berkekalan berkata...

Carilah cinta Allah, nescaya jiwa ragamu tenang penuh kebahagiaan. Itulah cinta yang kekal abadi, tiada kecewa malah jauh daripada khianat sebagaimana rapuhnya cinta manusia.

"Ya Allah, jadikanlah kami hamba yang taat dan penuh kecintaan kepadaMu"

Allahumma ameen ya Kareem.

محمد حذوان بن حميدان berkata...

yup, itulah yang PERTAMA dan UTAMA dlm hati stiap manusia yg prlu dikejar..

ameen~

Tanpa Nama berkata...

Salam ust. Nak tanya pendapat / tips, macam mana nak motivasikan hati kita untuk sentiasa bersemangat setiap hari / setiap pagi, untuk buat pekerjaan yang baik-baik dan smooth semuanya apa yang dirancang?

Syukran.

محمد حذوان بن حميدان berkata...

to Tanpa Nama:

wsslm, trime ksih kpd yg brtanya, insyaAllah sy akn jwb setakat mne ilmu yg Allah brikan stakat ni..

Hm.. lumrah manusia PASTInya ada psang dan srutnya, itu normal.. ada kalanya sedih, jemu, marah, bosan, bersemangat dll.

Namun semuanya kelemahan yg dirasai itu dpt diubati x lain apabila stiap kali bangun drpd tidur, kte sudah setkan perancangan dan matlamat kita sehari itu, bila dh ade trget yag jelas, insyaAllah segalanya akn dpt brjln lncar.

Selain itu, sebagai org islam yg juga mukmin, kte berbeza dgn org2 bukan islam, kita ada Allah dan Rasulullah, tiada tempat yg trbaik utk mngadu dan merintih segala masalah selain kpd Nya, insyaAllah hati kte akn selalu tenang ble stiap pkre kte kongsikan dan mhon pntunjuk dri Allah.

Tiada manusia x kan diuji, blh lhat sndri, nabi2 dan Rasul2, para shbt dan ulama2 kuat ujian yg Allah bg, btlla kate nabi dlm sbuah hdith, yg mafhumnya org2 yg teruk diuji adlh para nabi kemudian sterusnya (yg hmpir dgn ALLAH, para shbt-tabi'in, ulama2 dan org2 soleh)

wallahualam