Selasa, 21 September 2010

Tunaikanlah Hak Keluargamu...



“Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (at-Tahrim:6)


SAYANGILAH KELUARGA ANDA..

TUNAIKANLAH HAK MEREKA…

CINTAILAH MEREKA..

BIMBINGLAH MEREKA...

~MARDHATILLAH IS OUR MISSION~



DOA


"Ya Tuhanku, tunjukilah Aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang Telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya Aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya Aku bertaubat kepada Engkau dan Sesungguhnya Aku termasuk orang-orang yang berserah diri". (al-Ahqaaf:15)



Comments
2 Comments

2comments:

Nurulieda_147 berkata...

Assalamualaikum..
Entry yang ringkas, tetapi memberi maksud dan kefahaman yang cukup mendalam. (^_^)
Dalam kehidupan ini,perlu ada keseimbangan dari sudut beribadah, masa beristirehat serta tanggungjawab terhadap keluarga dan masyarakat. Kesibukan dalam melaksanakan hal-hal dunia bukanlah penyebab dan alasan untuk kita mengabaikan hak keluarga dan kualiti ibadah kita, begitu juga sebaliknya.
Semoga kita menjadi anak yang sentiasa membahagiakan hati ibu bapa, serta menjadi insan yang menyenangkan seluruh ahli keluarga bila mana kehadiran kita sentiasa dirasai oleh mereka.
Ya Allah, naungilah keluarga kami di bawah payungan Rahmatmu, satukanlah hati-hati kami, dan jauhkanlah kami daripada azab api nerakaMu.ameen ya Rabbal alamin..

محمد حذوان بن حميدان berkata...

to nurulieda_147 :

wsslm..
terima ksh ats knjungan dan komen anda..maaf x dpt nak mangulas dgn lebih mndlm utk entry kali ini, jika kita lihat serta mgkaji dalam nas2 AQ dan sunnah masih byk perkara yg kita x thu serta terlepas pndang tentang tggjwb mnuanikn hak kpd keluarga msg2..

ISLAM secara jelas menyuruh umatnya mnunaikn hak utk drinya,shbt2nya,ahli kluarganya, dll..setiap perkara mmpunyai haknya msg2 d dunia ini..

amin..smoga diri kita,shbt2 kta serta seluruh ahli keluarga kita sama ada pertalian sebagai kluarga kndung mahupn kluarga seISLAM sntiasa d beh pyunganNYA..amin(^_^)