Khamis, 11 Jun 2009

Kesempurnaan Solat Berjama'ah..



Kita seringkali diperingatkan supaya sentiasa memperbaiki solat kita agar solat yang dilaksanakan betul-betul sempurna dan mengikut apa yang diperintahkan oleh Rasululullah S.A.W. Hal ini bertepatan dengan hadith Rasulullah :

"Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat"

Ada pihak yang mempersoalkan bagaimana kita hendak solat sepertimana yang Rasulullah laksanakan sedangkan kita tidak hidup sezaman dengannya dan melihat solat dan ibadah-ibadah lain yang dilakukan oleh baginda?Jawapannya tidak lain adalah dengan mendalami ilmu-ilmu hadith terutamanya yang berkaitan dengan cara/kaifiat perlaksanaan sesuatu ibadah.

Semasa ana di bangku sekolah menengah di Kelantan dahulu, ustaz-ustaz sentiasa memberikan penekanan berkenaan perkara ini.Kami diberikan kefahaman tentang cara-cara pelaksanaan sesuatu ibadah terutamanya ibadah solat yang betul iaitu mengikut sepertimana yang telah disabdakan oleh baginda dalam hadith-hadith shahih, dan yang paling penting adalah solat yang dilaksanakan haruslah berjama'ah kerana ianya adalah satu tuntutan terutamanya kepada kaum Adam yang telah baligh.Mengapa pentingnya kita perlu melihat dan menjaga solat kita? kerana pada hari akhirat nanti perkara pertama yang akan dipersoalkan adalah tentang solat kita.



Justeru , ana hendak kongsikan kepada sahabat-sahabat semua sebuah buku yang telah dikarang oleh Prof.Dr. Zakaria Awang Soh iaitu pengerusi Sekolah Menengah Islam Al-Husna, Kota Bharu , Kelantan yang berjudul 'Kesempurnaan Solat Berjama'ah' yang telah diterbitkan oleh Purnama Ikhlas Sdn.Bhd.


'Kesempurnaan Solat Berjama'ah'

Antara perkara yang ditekankan oleh penulis dalam buku ini adalah berkaitan permasalahan makmum.Dalam masalah makmum mengerjakan rukun-rukun solat di belakang imam ada empat perkara yang menjadi asas dan ianya akan menentukan kedudukan solat berjama'ah seseorang.Asas-asas ini perlu sekali difahami, sekiranya seseorang itu hendak menjaga solat berjama'ahnya.

Asas pertama ialah mengikut imam (mutaba'ah), iaitu setelah imam selesai bertakbir ihram , dia tidak melengah-lengahkan untuk terus bertakbir.

Asas Kedua ialah mendahului imam (musabaqah), iaitu makmum mengerjakan perbuatan rukun solat lebih dahulu daripada imam.Hal ini amat dilarang keras oleh Rasulullah dalam sabdanya yang diriwayatkan oleh Muslim:

Dari Anas, ia berkata : Pada suatu hari, Rasulullah S.A.W mengimami solat kami.Ketika telah selesai solat, baginda mengadap kami dengan wajahnya, lalu bersabda : "Wahai manusia, sesungguhnya aku adalah imam kamu, maka janganlah kamu mendahului aku dengan ruku', sujud, berdiri atau selesai(salam).

Asas ketiga ialah menyamai imam (muwafaqah), iaitu melakukan sesuatu perbuatan bersamaan dengan imam, sama ada ucapan atau perbuatan.Hal ini bermakna makmum memulakan sesuatu perlakuan itu sebelum imam menyelesaikan mengerjakan perlakuan tersebut.Sebagai contoh, imam bertakbir intiqaal(tukar rukun) untuk ruku' , makmum pun terus bertakbir intiqaal sebaik sahaja imam bertakbir tetapi sebelum imam sempat berkedudukan sempurna dalam ruku' .Hal Ini dikatakan mengerjakan perlakuan bersama dengan imam.

Asas keempat ialah yang berkait dengan rukun yang tertinggal (at-takhalluf) di belakang imam, iaitu makmum terlambat dalam mengerjakan sesuatu rukun solat, seperti imam telah sujud, pada masa itu makmum baru sahaja ruku'.Dalam hal ini terdapat dua jenis at-takhalluf, iaitu :

- Takhalluf dengan uzur iaitu apabila berlakunya kelambatan itu disebabkan adanya keuzuran seperti tidak mengetahui imam sudah ruku' walhal pada masa itu dia masih dalam keadaan berdiri(qiam), mungkin kerana kerosakan pembesar suara atau berlakunya bunyi yang kuat seperti guruh.Hal ini dikatakan termasiuk dalam takhalluf dengan uzur.Maka olatnya sah dan tidak perlu mengulanginya.

- Takhalluf tanpa uzur iaitu tertinggal disebabkan oleh sebarang hal yang menyebabkan makmum tidak mengetahui apa yang imam kerjakan.

Inilah serba sedikit ilmu yang dapat ana kongsikan pada apa yang telah diperbahas oleh penulis dalam buku ini.Semoga ilmu yang sedikit ini dapat kita ambil perhatian dan dijadikan panduan dalam kehidupan kita ini.


bangunan kuliah putera di Sekolah Menengah Islam Al-Husna, Kota Bharu, Kelantan
Comments
3 Comments

3comments:

ini kisahku... berkata...

Salam wan,
jd promoter bku ni ye?
mne akk nk jmpa bku ni?
dh byk kluaran ke?hehe=)

Tinta Al-Murabbi berkata...

waa~ dlm tu ad cite x cmne nk lantik imam ktika solat?sbb byk sgt care yg telah ketemui utk menggunakannya..msih keliru yg manekah betol?

محمد حذوان بن حميدان berkata...

hmm.xdela tntg lntik imam 2.. =)