Isnin, 29 Jun 2009

Bai’ah..



Kita sering mendengar istilah bai’ah atau pada erti kata lain janji , namun di sini ana ingin membawa sahabat semua berkenaan bai’ah ini pada zaman pemerintahan dan pentadbiran Islam zaman Khulafa’ Al-Rasyidin. Menurut Dr. Mahayudin Hj. Yahaya , pensyarah di Jabatan Sejarah, Universiti Kebangsaaan Malaysia dalam bukunya Tamadun Islam, bai’ah adalah pengakuan seseorang atau sekumpulan manusia terhadap seseorang untuk berkuasa atau memerintah yang dikenali sebagai khalifah.

Apakah sebenarnya peranan bai’ah itu pada zaman
Khulafa’ Al-Rasyidin ini ??

Bai’ah merupakan satu daripada syarat perlantikan khalifah. Tanpa bai’ah bererti bahawa proses perlantikan khalifah masih belum selesai. Kedua-dua pihak, khalifah yang dilantik dan rakyat yang melantik semestinya patuh kepada janji atau akad yang dibuat, sepertimana yang tersebut dalam Al-Quran, Surah al-Isra’ ayat 34 :

“ dan tunaikanlah janji, bahawa sesungguhnya janji itu akan dipersoalkan/dipertanggungjawabkan ”

Asal perkataan bai’ah ??

Perkataan bai’ah berasal dari kata dasar ba’a iaitu jual. Urusan jual beli melibatkan tiga perkara pokok :
- Penjual
- Pembeli
- Barang yang dijual / dibeli

Syarat sah jual beli ialah akad. Kedua-dua belah pihak, penjual dan pembeli mestilah berakad sebelum berjual beli.Membai’ah khalifah boleh diibaratkan seperti berakad dalam urusan jual beli. Khalifah yang dibai’ah mestilah komited (iltizam) atau memberikan jaminan terhadap segala tugas dan tanggungjawabnya sebagai pemimpin terhadap rakyatnya.

Tugas dan tanggungjawab itu diibaratkan seperti barangan yang diperdagangkan iaitu ia mestilah dapat memuaskan hati para pembelinya yang diwakili oleh rakyat jelata. Pendek kata jika barangan yang ditawarkan itu kurang baik atau tidak memuaskan pembeli, maka wajarlah dipulangkan semula. Begitu juga halnya dengan pihak khalifah atau pemerintah Islam, jika pemerintahannya tidak baik atau menyeleweng daripada ajaran Al-Quran dan Hadith, maka ia wajar meletakkan jawatan atau dipecat jika perlu. Contoh terbaik yang mencerminkan sistem bai’ah dan syura ditunjukkan oleh Khalifah Abu Bakar as-Siddiq. Sebaik sahaja beliau dilantik menjadi khalifah, beliau berkata :

“ walaupun aku dilantik, aku bukanlah orang yang terbaik antara kamu, jika sekiranya aku berlaku benar ikutlah aku, tetapi sebaliknya jika aku bersalah maka sanggahilah aku...
taatilah aku selagi aku mentaati Allah dan RasulNYA, jika aku berdusta maka janganlah kamu mentaati aku... ”


Pada masa kini manusia berlumba-lumba untuk mengejar jawatan , pangkat dan darjat yang semata-mata hebat hanya pada pandangan manusia, bagaimana pula pada pandangan ALLAH ??

Lidah yang lembut kadang-kadang lembutnya menewaskan kelembutan air yang mengalir di liku-liku sungai, mudah untuk berjanji dan berbai'ah, namun gerak kerja yang dilaksanakan hanyalah semata-mata untuk dipertontonkan, adanya dia dikala kaca-kaca kamera bertumpu..

INGATLAH BAHAWA AMANAH ITU ADALAH BERAT...
Comments
3 Comments

3comments:

Tinta Al-Murabbi berkata...

Sengaja saya bawakan sebuah persoalan, jika khalifah2 itu berbaiah ats dasar pimpinan umat, kita sbg pimpinan yang ditaklifkan khalifah kpd Allah s.w.t sudah tentunya perlu juga berbaiah..maka kepada siapakah bai'ah kita??

محمد حذوان بن حميدان berkata...

tentulh pd jemaah yg mmprjuangkn ISLAM..,ISLAM djadikn pnduan khdpn seharian srta undang-undangnya dimartabatkan..

akufakhrul berkata...

salam..inikah bai'ah kita..pape pn..tmpang lalu jenguk ea blog ni hehehe..nt rjin2 la jenguj blog ana plak ea..:)