Khamis, 19 Mac 2009

15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita..


15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita :-

- pintu marah
- cinta dunia
- kebodohan (keengganan menghadiri majlis ilmu)
- panjang angan-angan
- rakus
- bakhil
- suka pada pujian
- riak
- ujub (merasa kagum)
- takut dan gelisah
- buruk sangka
- memandang rendah pada orang lain
- merasa suka pada dosa
- merasa aman daripada pembalasan "ALLAH"
- putus asa daripada rahmat "ALLAH"

15 Senjata Menghalang Syaitan

- Membaca Bismillah (menjadi kunci pada perbuatan baik)
- Banyakkan berzikir
- Banyakan Beristigfar
- Baca "la i'la ha illa anta subha naka inni kuntu minaz zoli min"
- Jangan tidur berseorangan
- Baca doa pagi dan petang
- Bersugi
- Melaksanakan solat jemaah
- Berwudhuk sebelum tidur
- menutup aurat
- Membaca doa masuk tandas.
- Banyak berselawat pada hati
- Bertaubat, beristighfar
- Banyakan baca Al-Quran
- Membaca surah Yassin setiap pagi

Rumah yang Tidak Dimasuki syaitan

- Rumah yang bersih
- Penghuni membaca "Bismillah" ketika memasuki rumah
- Sentiasa berzikir (ahli rumah menegakkan solat)
- Penghuninya jujur dan memenuhi janji
- Penghuninya memakan makanan yang halal (dan cara mendapatkannya
halal)
- Penghuninya mengekalkan silaturahim (sentiasa mesra)
- Rumah yang penghuninya berbakti kepada Ibu Bapa

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM di http://idhamlim.blogspot.com

Isnin, 16 Mac 2009

Kursus Perguruan Lepas Sijil Pelajaran Malaysia (KPLSPM)



Pertamanya ana ingin mengucapkan tahniah kepada adik-adik yang baru sahaja mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM. Kepada adik-adik yang mendapat keputusan yang kurang memuaskan, marilah kita bersama-sama meletakkan diri kita di kalangan orang yang bersyukur iaitu bersyukur dengan apa yang kita perolehi. Mungkin ini satu ujian buat kita, dan ingatlah sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik bagi diri kita. Kadang-kadang yang terbaik buat diri kita adalah bukan yang kita ingini. Apa-apapun ana sekali lagi ingin mengucapkan tahniah kepada semua.

Sebelum lari daripada topik yang asal, ana selaku orang yang berada di dalam profesion perguruan sekadar ingin berkongsi pengetahuan mengenai peluang belajar selepas SPM. Ana mahu mengajak adik-adik semua untuk tidak menyempitkan pemikiran tentang peluang belajar ni. Ana tahu ramai di kalangan adik-adik mempunyai 'mind setting' untuk memasuki Universiti selepas tamat pengajian sekolah menengah. Namun di sini, ingin ana ingatkan kepada semua pembaca, terutamanya adik-adik lepasan SPM agar meletakkan minat dan kemampuan sebagai titik asas pemilihan tempat melanjutkan pelajaran.

Di sini ana hendak fokuskan salah satu peluang belajar yang boleh dipilih iaitu Kursus Perguruan Lepas Sijil Pelajaran Malaysia (KPLSPM), Kementerian Pelajaran Malaysia

Untuk pengetahuan semua, kursus ini adalah di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran Malaysia. Program-program yang ditawarkan di bawah KPLSPM ini adalah merangkumi : -

1A. Program Penghantaran Pelajar Cemerlang ke Universiti Terkemuka Luar Negara
Program ini dikhususkan untuk melahirkan guru-guru bagi sekolah menengah dalam mata pelajaran berikut :
Matematik
Fizik
Kimia
Biologi
Pendidikan Khas (Clinical Speech Therapy, Occupational Health Therapy, Audiology, Clinical Psychology)

1B. Program Kembar Bahasa Perancis (PKBP)
Program latihan keguruan praperkhidmatan ini dikhususkan untuk melatih guru-guru bagi sekolah menengah untuk mata pelajaran Bahasa Perancis

1C. Program Kembar Bahasa Jerman (PKBJ)
Program latihan keguruan praperkhidmatan ini dikhususkan untuk melatih guru-guru bagi sekolah menengah untuk mata pelajaran Bahasa Jerman

1D. Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP)
Program latihan keguruan praperkhidmatan ini dikhususkan untuk melahirkan guru-guru terlatih dalam pelbagai bidang bagi keperluan sekolah rendah kecuali bidang Pengajian Bahasa Inggeris (TESL) ditawarkan bagi keperluan di sekolah rendah dan sekolah menengah dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia

Bidang-bidang pengajian yang ditawarkan adalah seperti berikut :

Bahasa Melayu Pendidikan Rendah
Bahasa Inggeris (TESL) Pendidikan Rendah
Bahasa Inggeris (TESL) Pendidikan Menengah
Bahasa Cina Pendidikan Rendah
Bahasa Tamil Pendidikan Rendah
Pengajian Islam Pendidikan Rendah
Pengajian Sosial Pendidikan Rendah
Pendidikan Seni Visual Pendidikan Rendah
Pendidikan Muzik Pendidikan Rendah
Pendidikan Jasmani Pendidikan Rendah
Pendidikan Khas Pendidikan Rendah
Pendidikan Pemulihan Pendidikan Rendah
Sains Pendidikan Rendah
Matematik Pendidikan Rendah
Reka Bentuk dan Teknologi Pendidikan Rendah
Pendidikan Prasekolah

Terdapat 27 Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) di seluruh Malaysia:
1.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Perlis, Kangar, Perlis
2.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Darul Aman, Jitra, Kedah
3.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Sultan Abdul Halim, Sg. Petani, Kedah
4.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tuanku Bainun, B. Mertajam, P. Pinang
5.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Persekutuan Pulau Pinang, P. Pinang
6.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Ipoh, Perak
7.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Teknik, Bdr. Tun Razak, K. Lumpur
8.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Ilmu Khas, Bdr Tun Razak, K. Lumpur
9.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Bahasa Melayu Malaysia, Lembah Pantai, K. Lumpur
10.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Bahasa Antarabangsa, Lembah Pantai, K. Lumpur
11.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Islam, Bangi, Selangor
12.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Raja Melewar, Seremban, N. Sembilan
13.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Perempuan Melayu, Melaka
14.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tun Hussein Onn, Bt. Pahat, Johor
15.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Temenggung Ibrahim, Johor Bharu, Johor
16.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tengku Ampuan Afzan, K. Lipis, Pahang
17.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Dato' Razali Ismail, K. Terengganu, Terengganu
18.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Sultan Mizan, Besut, Terengganu
19.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Kota Bharu, Kelantan
20.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tawau, Sabah
21.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Kent, Sabah
22.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Gaya, Sabah
23.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Keningau, Sabah
24.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Miri, Sarawak
25.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Rajang, Sarawak
26.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Tun Abdul Razak, Kuching, Sarawak
27.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Batu Lintang, Kuching, Sarawak

Untuk maklumat lanjut sila layari : http://apps.emoe.gov.my/kplspm/mohon/index.cfm

Sekadar itu perkongsian daripada ana. Ana sebenarnya dalam keterbatasan waktu. Ana mengalu-alukan sebarang soalan yang hendak ditanya berkaitan KPLSPM ini. Insyaallah ana akan cuba menjawabnya. Akhir kalam, ana doakan semoga adik-adik semua mendapat tempat untuk melanjutkan pelajaran.

rujukan : http://generasimuallimin.blogspot.com/2009/03/peluang-belajar-lepasan-spm-kursus.html

Jumaat, 13 Mac 2009

Fahami Kaedah Sir dan Hazar !



Kepada > aktivis dakwah kampus


KERAHSIAAN YANG MEMBANTUTKAN

11:50 Perkongsian Oleh Mohd Dzul Khairi Mohd Noor

Sejak awal-awal lagi, saya, bukan sahaja saya sebenarnya telah dimomokkan dengan kerahsiaan yang melampau dan membantutkan. Istilahnya ialah, “sir wa hazar”.

Sir ialah kerahsiaan. Hazar pula ialah kewaspadaan. Pernah Ustaz Azizan, bekas ahli PMIUM yang kini menjadi pegawai agama dalam ketenteraan menyebut, kerahsiaan wujud kerana takut. Saya terfikir ketika itu,

“Jadi, apabila ketakutan sudah hilang, maka tidak perlulah lagi kepada sir tersebut”.

Sir perlu untuk menjaga keselamatan gerakan. Itulah yang saya pegang selama ini. Pantang sekali perkataan-perkataan Arabic yang berbaur gerakan disebutkan di hadapan ramai. Perkataan bai’ah, tamrin, amir, dan sebagainya menjadi satu fenomena yang sepatutnya dielakkan.

Saya juga begitu. Tidak berani menyebut perkataan Arabic tersebut di khalayak. Saya bimbang dengan itu, rahsia akan terbongkar dan akan menimbulkan satu ketakutan.


Apabila saya mendengar ceramah-ceramah yang berbaur gerakan, saya juga dilarang untuk mendedahkan fakta ceramah kepada orang lain. Jika saya mendengar ceramah tentang aqidah dan perjuangan sebagai contoh, atau jihad jalan kami, maka fakta ceramah tersebut adalah satu perkara yang rahsia dan harus dirahsiakan. Malah masih ada ceramah yang mana pendengar dilarang mencatitnya untuk menjaga keselamatan. Yang perlu, cukuplah dengan hanya mengingat, menggunakan otak.

Alangkah, saya terperosok dalam lingkungan sir yang terlampau.

Banyak lagi fenomena sir yang tragis menimpa dogma ahli gerakan. Saya kemukakan beberapa contoh. Saya tidak diizinkan berjalan seiring dengan ahli gerakan kampus di hadapan khalayak lantaran saya adalah Presiden Gamis. Tempat program dipindahkan ke satu tempat yang jauh untuk menjaga keselamatan. Ketakutan kepada polis adalah melampau-lampau. Begitu juga ketakutan dengan pihak pentadbir.

Kenapa sampai begitu? Saya melihat, sir adalah strategi manakala hazar adalah satu perkara yang lebih penting.

Kesan daripada sir yang biasa diamalkan dalam kebanyakan gerakan ialah:

• Dakwah tidak tersampai dengan lebih meluas lantaran maklumat ceramah dan program ditutup serapat-rapatnya.
• Lahirnya ahli yang penakut dan tidak berani, bukannya melahirkan ahli yang bijak dan berani berdepan
• Kefahaman tentang gerakan Islam tidak meluas sebaliknya bersifat eksklusif kepada ahliyang terpilih sahaja

Saya ingin bertanya kepada yang terlalu menjaga rahsia. Apakah tarbiah ini hanya eksklusif untuk sesetengah orang? Apakah kamu ingin menyembunyikan hasil tajuk ceramah sedangkan buku-buku yang membincangkan tentang jihad sudah melebar? Bahkan tajuk tentang gerakan Islam sudah pun dibincangkan secara terbuka sebenarnya.

Apa yang perlu dirahsiakan sebenarnya? Maklumat atau hanya tanzim? Mengapa kita perlu takut sedangkan Hammas yang berdepan dengan kematian lebih berani menzahirkan gerakan mereka. Kerahsiaan yang terlalu rapat berlaku lantaran ketakutan yang menyelimuti.

Saya tidaklah mengetepikan kepentingan sir itu sepenuhnya. Bahkan saya mengerti banyak hadis nabi yang menyeru kepada sir, namun lihatlah pula kepada kondisi hadis tersebut. Bahkan saya ingin menunjukkan bukti, betapa Ikhwan dan beberapa gerakan yang lain secara terbuka mengemukakan beberapa strategi tarbiah mereka. Kita pula?

Kita mesti membuka ruang sebanyak mungkin. Buka pintu sir itu secepat mungkin. Cara membukanya tidak lain dan tidak bukan adalah dengan membentuk keberanian dan kekuatan. Maka saya memberanikan diri mengadakan tamrin Gamis secara terbuka. Saya mengemukakan tarbiah gamis secara zahir. Namun masih ada perkara yang saya rahsiakan untuk kebaikan yang lebih baik.

Kewaspadaan yang terpenting. Waspada dengan sesiapa sahaja. Dalam dunia risikan, tutup mulut, buka mata dan pasang telinga. Atau lempar tangan kanan dan sembunyi tangan kiri. Jangan mempercayai sesiapa sahaja. Ini dalam dunia risikan, atau ketenteraan.

Kewaspadaan diamalkan oleh nabi SAW namun dalam masa yang sama, banyak kali juga nampaknya nabi ‘menolak’ kewaspadaan. Baginda mencabar Romawi yang terlatih. Baginda menghantarkan surat kepada banyak kerajaan yang besar termasuk Hercules. Hasilnya, nabi dipukul berkali-kali.

Tolong fahami kewaspadaan bagaimana sebenarnya yang diamalkan oleh rasul kita yang terjunjung. Lalu sepatutnya, kita menceritakan semua hasil ceramah dan hasil program kita kepada orang lain. Tentang program, rahsiakanlah. Kita mesti berkongsi dengan orang lain apakah manhaj dan bentuk tarbiah kita. Jangan sorok-sorokkan.

Saya rasa, kita perlu memahami satu konsep fiqh usul, “Islam, apabila ia sempit, maka luaskanlah. Jika luas, maka sempitkanlah”. Fikirlah sendiri…


Dipetik dari: http://dzulkhairi.blogspot.com/