Sabtu, 11 Mei 2013

Ketakwaan dalam Pemerintahan

Oleh : Muhamad Hazwan Bin Hamidan
[siswa GURU tahun akhir IPG KDRI]

Salam mahabbah buat sidang pembaca, moga Allah sentiasa merahmati kita, ahli keluarga kita serta Negara kita untuk terus berada dalam rahmatNya, amin.

Musim peperiksaan akhir semester baru sahaja bermula, rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan Maat taufiq wan najah kepada semua warga siswa Guru IPG seluruh Malaysia. Moga kejayaan dan keberkatan sentiasa beroleh untuk kita.




‘Program YB turun ke Masjid dan Surau’

Teringat isi penting dalam khutbah Jumaat di Masjid Unisza baru-baru ini. Khatib berpesan dalam suasana pasca PRU 13 ini, diharapkan rakyat Malaysia kembali ‘normal’ menjadi rakyat yang terus mengamalkan sifat mahabbah antara satu sama lain khususnya sesame Muslim dan umumnya bersama Non-Muslim. Bagi yang menang teruskan menjalankan amanah dengan bersungguh-sungguh dan bagi yang kalah perlu redha dan elakkan perasaan dendam dan sifat-sifat negatif.

Apa yang menarik bagi seorang YB bagi Parlimen Kuala Nerus iaitu Ustaz Dr. Khairuddin at-Takiri, kemenangan yang telah dikurniakan oleh Allah digunakan sepenuhnya untuk terus mendekati rakyat serta membawa rakyat untuk sentiasa kembali berTUHANkan Allah tanpa syarat.

Berbekalkan dengan Misi mendekati rakyat khususnya rakyat di Parlimen beliau. Beliau telah melancarkan suatu program jelajah melalui kuliah Maghrib yang dinamakan ‘Program YB turun ke Masjid dan Surau’. Program ini secara lansung dan jelas mahu mendekati rakyat dengan memberikan keFAHAMan ilmu agama dan penerangan di setiap rumah2 Allah yang ada di Parlimen beliau. Secara peribadi saya sangat menyokong dan mendokong program yang baik seperti ini kerana ianya bertepatan dengan salah satu suruhan Allah dalam Surah al-Hajj ayat 41 kepada orang yang diberikan kuasa pemerintahan.

Program tersebut dimulakan di Surau Istiqamah Gong Badak pada malam semalam. Namun sedikit mendukacitakan apabila beliau sendiri tidak dapat turun kerana terpaksa bergegas ke Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu kerana kemalangan kecil yang melibatkan anak beliau. Moga Allah menyembuh dan memulihkan kembali, amin.




post dalam FB Dr Khairuddin yang memohon untuk mendoakan anaknya


Jawatan : layak kah ?   
                  
Namun begitu, kuliah beliau semalam telah diganti oleh tenaga pengajar yang tidak kurang hebatnya iaitu Ustaz Fauzi yang merupakan salah seorang pensyarah di Unisza. Pengisian Ustaz banyak berkisar berkenaan bagaimana pandangan Islam khususnya para ‘alim mengenai pemerintahan (siasah) ini.

Antara input penting yang dibawa iaitu bagaimana Islam melihat buruk bagi mereka yang meminta-minta jawatan atau kuasa ini. Antara kisah yang dibawa, pernah suatu ketika Abu Zar meminta jawatan dalam kerajaan daripada Rasulullah SAW, tetapi telah ditolak oleh Baginda Nabi. Mengapa?

Ini jawapan Rasulullah SAW:

“Aku lihat kamu  adalah seorang yang lemah (tidak berupaya) melaksanakan tugas dengan baik, aku menyayangimu seperti aku sayangi diriku sendiri.” 
(HR Abu Daud)

Dalam riwayat yang lain, Rasulullah SAW telah bersabda:

Ya Abu Zar, aku lihat engkau seorang yang lemah dan aku suka engkau mendapatkan sesuatu yang aku sendiri menyukainya. Janganlah engkau memimpin dua orang dan janganlah engkau mengurus harta anak yatim.”    
(Riwayat Muslim)

Apa yang dapat dinilai daripada kisah ini, sifat lemah merupakan salah satu faktor utama kepada penolakan jawatan ini. Hal ini kerana kelemahan pada diri Abu Zar ini amat jelas diketahui oleh Baginda Rasulullah SAW.

Selain itu, ada beberapa orang lagi di kalangan para sahabat yang telah meminta jawatan daripada Rasulullah SAW tetapi telah ditolak.

Daripada Abd Rahman bin Samurah, Rasulullah SAW bersabda:

Wahai ‘Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau dibebankan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu (oleh Allah) 
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim, Abu Dawud, Tirmizi, Nasaie dan Ahmad)





Ustaz Fauzi sedang menyampaikan kuliah nya dengan penuh beradab dan bersemangat


 antara hadirin yang hadir setia mendengar perkongsian ilmu


Hal ini bermakna tidak semua orang mampu jadi pemimpin walaupun semata-mata ilmunya banyak. Banyak faktor yang perlu diambil kira apabila kita memilih pemimpin. Syarat utama untuk dilantik sebagai seorang pemimpin adalah kelayakan, antaranya perlu mempunyai ilmu, kekuatan fizikal, keterampilan bermasyarakat, berwibawa, akhlak mulia, mahir berkomunikasi, bakat dan takwa kepada Allah.



Menilai ‘Keutamaan’

Imam Ahmad Ibnu Hanbal ketika ditanya tentang dua orang yang dicalonkan untuk memimpin satu pasukan di mana yang pertama kuat tetapi bergelumang dengan dosa dirinya sahaja, manakala yang kedua, kuat agamanya tetapi lemah perwatakan dirinya dalam memimpin, maka beliau menjawab:

“Orang pertama, dosanya ditanggung sendiri sedangkan kekuatannya dapat menbina keutuhan Negara dan kepentingan umat. Manakala orang kedua yang kuat memegang teguh ajaran agamanya hanya memberikan manfaat untuk dirinya sahaja, sedangkankan kelemahannya menjadi petaka bagi orang yang dipimpinnya.”

Mengenai kata-kata ini, kita dapat menilai berkenaan keutamaan dalam memilih dan memberikan kuasa kepada seseorang. Sesuatu jawatan apabila bertembung dengan 2 calon seperti ini, maka jawatan itu lebih utama untuk  diberikan kepada orang yang lebih mampu menjaga kepentingan orang ramai, walaupun individu itu kekurangan sedikit dari segi akhlak dan moralitinya yang hanya bersifat dirinya sahaja dan tidak merosakkan orang lain.


Hebat bukan semata pada kata-kata !

Pernah mendengar seorang tokoh kepimpinan yang begitu hebat iaitu Saidina Umar al-Khattab? Bukan sahaja hebat dalam berkata-kata, namun turut hebat dalam pelaksanaannya. Kesalahan yang dibuat bukanlah hujah untuk menjadikannya kebal daripada sebarang kritikan walaupun bergelar seorang Khalifah. Ustaz Fauzi mengatakan bahawa Saidina Umar sesuai untuk digelar dan diberikan ‘tagline’ pada pemerintahannya sebagai ‘Ketakwaan dalam Pemerintahan’.


Menurut Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, mana-mana pihak yang menghalang orang mengkritik golongan bangsawan (pemimpin) sekalipun dengan bahasa yang betul, adalah golongan feudal yang tidak wajar menguasai politik masakini. Adakah sesiapa dalam kalangan pemerintah kita yang lebih mulia, hebat dan gagah dari Saidina ‘Umar bin al-Khattab?! Beliau pernah ditegur, namun beliau tidak menghukum pengkritiknya.


Khalifah Umar bin al-Khattab suatu hari pernah membahagi-bahagikan kepada rakyatnya pakaian lalu beliau naik ke atas mimbar dan berkata:

“Wahai manusia dengarlah!” Tiba-tiba bangun Salman al-Farisi berkata: “Kami tidak mahu dengar”. Lantas Umar bertanya: Kenapa wahai Salman?” Jawabnya: Engkau berikan kamu semua seorang sehelai, sedangkan engkau memakai dua helai”. Kata ‘Umar: “Jangan tergesa-gesa wahai Salman”. Lalu Umar memanggil anaknya Abd Allah. Kata Umar: aku menyerumu dengan nama Allah, bukankah pakaian yang aku pakai ini adalah peruntukanmu yang engkau berikan padaku”. Jawabnya: Ya!. Maka kata Salman: “Sekarang kami akan dengar”. (Ibn Qutaibah, ‘Uyun al-Akhbar, 1/55).

Tiada hukuman pun, sedangkan itu ‘Umar bin al-Khattab. Apakah kita merasakan bahawa ada pihak yang lebih mulia dari Nabi s.a.w dan para al-khulafa ar-Rasyidin. Nabi s.a.w sendiri pernah dipersoalkan beberapa tindakan baginda seperti tentang isi perjanjian Hudaibiyyah yang baginda meterai. Baginda tidak menghukum pengkritik. Sedangkan baginda seorang nabi. Siapakah yang merasakan lebih mulia dari baginda?!


Kesimpulan

Ayuh kita kembali bermuhasabah, adakah sebelum ini kita tergolong dalam golongan yang suka meminta-minta jawatan mahupun mahukan jawatan semata-mata hendak membawa agenda tersendiri ?

Renungkanlah firman Allah dalam Surah al-Hajj ayat 41, ini apakah yang sepatutnya perlu dilaksanakan apabila beroleh jawatan :




Iaitu mereka (umat Islam) yang jika kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar, Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.

Khamis, 9 Mei 2013

Pasca PRU 13

Oleh : Muhamad Hazwan Bin Hamidan
[siswa GURU tahun akhir IPG KDRI]

Salam mahabbah buat semua pembaca.

Dalam meniti hari-hari berbaki sebagai seorang warga siswa guru, kadang-kadang terlepas pandang untuk meneruskan minat ku membuat sedikit coretan di blog ini sebagai manifestasi  sebuah semangat menjadi seorang penulis muda.

Pada penulisan kali ini, penulis cuba membawa pembaca kepada suatu isu baru dan masih hangat di Negara ini. Setiap pandangan penulis ini tidak lain sekadar pandangan kecil seorang siswa GURU dan ianya tidak menunjukkan penulis berpihak dan cenderung kepada mana-mana ‘gerakan’ mahupun ‘kebangkitan’. Ia tidak lain lebih kepada muhasabah dan pandangan penulis melihat kepada fenomena yang telah berlaku dan pengalaman yang telah dilalui.



 sekitar program pasca  PRU 13 yang dianjurkan oleh sebuah parti di Terengganu baru2 ini


Melihat Sorotan PRU lepas

PRU ke-12 yang lepas menyaksikan kebangkitan rakyat yang tidak kurang hebatnya. Kesannya berakhirnya 5 buah Negeri  yang didominasi  Barisan Nasional (BN) ,diambil alih oleh Barisan Alternatif (sekarang Pakatan Rakyat), namun kembali menjadi 4 buah negeri apabila negeri Perak diambil alih semula oleh BN.

Walau bagaimana pun yang berlaku pada sesi lepas. Secara peribadi saya melihat rakyat sudah menunjukkan satu mesej yang jelas mahukan satu  perubahan dari sudut pentadbiran dan pemerintahan di negeri-negeri  khususnya dan kerajaan pusat amnya.


 keputusan PRU ke-12



PRU ke-13 bermula satu langkah baru

Alhamdulillah, PRU ke-13 sudah selesai dengan aman dan berjalan lancar. Keputusan sudah pun diumumkan. Hasilnya sekali lagi kita lihat BN terus mendominasi dengan majoriti mudah (simple majority) iaitu 133 kerusi parlimen yang akhirnya terus mengetuai pentadbiran di peringkat kerajaan pusat.

Pelbagai  komentar yang dapat dilihat daripada semua peringkat masyarakat terutama daripada golongan anak muda kesan daripada ‘tragedi’ PRU ke-13 ini. Apa yang menakjubkan suasana PRU kali ini memperlihatkan kebangkitan golongan anak muda yang begitu rancak mahukan mesej perubahan terus subur mahukan Pakatan Rakyat bukan sahaja dapat mentadbir kerajaan negeri malah juga kerajaan pusat. Kesan fenomena kuliah Ustaz Azhar yang turut dilihat sebagai ikon anak muda sebenarnya menjadi antara salah satu titik tolak kepada pembakar semangat kebangkitan anak muda ini.





Laungan dan mesej ‘Hijau ke Putrajaya’, ‘Menawan Putrajaya’, dan ‘Ini Kalilah’ semuanya merupakan laungan biasa di bibir-bibir anak-anak muda khususnya yang terus menyerikan suasana di Negara ini bermula seawal sebelum pembubaran sehingga ke hari pengundian. Isu sejauh mana Melayu Islam akan masih terbela dengan kemenangan PR mahupun BN turut diperbincangkan dan dinilai oleh rakyat.



 perbandingan kerusi kuasa Melayu Islam antara BN dengan PR 


Memperlihatkan Pakatan Rakyat (PR) menjadi satu gerakan digilai dan menjadi pilihan kebanyakan anak-anak muda . Hal ini pada persepsi dan sisi pandang saya, ianya tidak lain kesan daripada pembentangan manifesto di pihak PR yang lebih bersifat menjaga kebajikan rakyat dan sesuai di hati-hati para pemuda terutama golongan mahasiswa dan mahasiswi.

Kita boleh melihat perbandingan kedua-dua manifesto ini :




Walaupun PR tidak Berjaya mencapai misinya menawan putrajaya, namun kesan kepada kebangkitan ini terus-menerus dirasai di seluruh Negara. Tidak menang tidak bermakna PR tidak akan menjadi satu gerakan check and balance dan penegur kepada kerajaan sedia ada yang dipimpin oleh BN.



Muhasabah  daripada PRU ke-13

Ingin saya tegaskan, sebagai rakyat Malaysia yang sudah lama kita hidup bermasyarakat yang berbilang kaum ini, menyeru kepada menghidupkan obor-obor api  perkauman sangat-sangat perlu kita elakkan. Tidak kira lah seruan kepada perkauman itu lahir daripada satu perasaan tidak puas hati mahupun ada agenda yang tersendiri, namun perkara sedemikian amat-amat ditentang dan terhina disisi Islam.

Perasaan kekitaan atau semangat kebangsaan ini banyak memberi kesan yang buruk kerana ia berakhir dengan dendam, perpecahan dan peperangan setelah mereka mula meninggikan semangat kebangsaan sehingga mengabaikan mereka yang bukan sebangsa atau pun mereka yang sebangsa tetapi tidak memberi sokongan kepada mereka yang berkuasa.Sedangkan jika kita menjadikan Islam sebagai asas dalam pemerintahan maka dengan sendirinya bangsa kita akan terjaga kebajikan dan perpaduannya kerana Islam mempunyai sistem yang lengkap dalam mengekang kezaliman dan penindasan. 

Hal ini kerana, Islam begitu menekankan perpaduan tanpa mengira bangsa, bahasa, budaya dan negara tetapi mesti berdasarkan Islam. Permulaan di Mekah,Rasulullah sendiri dalam membina kekuatan dan perpaduan telah menolak jawatan raja Mekah yang ditawarkan oleh kafir Quraisy kerana ia berbentuk bangsa semata-mata sedangkan bangsa arab terus berpecah dan berkelahi sesama mereka walau pun jumlah yang ramai pada ketika itu.

Rasulullah s.a.w sebagai nabi akhir zaman telah dilahirkan dicelah bangsa arab yang tidak mampu membina kuasa dan tamadun yang kuat kerana perasaan semangat kebangsaan arab yang kuat sehingga mereka telah jauh ketinggalan oleh kuasa dan tamadun Empayar Rom berasaskan kristian, Empayar Parsi berasaskan majusi dan kefahaman yang lain disamping Empayar India berasaskan Hindu serta Empayar China berdasarkan Budha. Rasulullah s.a.w terus berdakwah dan mencari kekuatan melalui kuasa pemerintahan bagi memastikan Islam tersebar sebagai agama yang bukan sahaja berasaskan ibadat khusus tetapi turut meliputi seluruh aspek kehidupan. Strategi dan tindakan Rasulullah s.a.w dalam membina negara yang kuat bagi melaksanakan seluruh sistem Islam disamping menyebar luas lagi Islam sehingga meliputi negara luar dari tanah arab melalui asas yang kuat iaitu Islam bukannya berteraskan bangsa semata-mata.

Islam yang dijadikan asas perpaduan oleh Rasulullah s.a.w bukan sahaja mampu menyatukan perpaduan di kalangan bangsa arab sehingga mereka boleh menguasai yahudi yang dahulunya menindas mereka tetapi Islam juga mampu menyatukan semua bangsa seperti Bilal dari Afrika, Suhaib dari Rom, Salman dari Parsi dan mereka yang lain dengan bangsa arab. Asas Islam yang dibina juga mampu memberi semangat dan kekuatan kepada Khalifah selepas Rasulullah s.a.w untuk menjalankan dakwah dan penyebaran Islam serta perluasan tanah jajahan di bawah Khalifah Islam sehingga Islam berjaya meruntuhkan Empayar Rom, Empayar Parsi dan menguasai sebahagian bumi eropah dan seterusnya melebarkan pengaruhnya sehingga menguasai  Empayar India dan China.

Penguasaan ini membolehkan Islam tersebar merata dunia termasuk di alam Melayu ini di mana orang Melayu sebelum ini bukan sahaja mampu beribadat khusus sahaja tetapi turut merasakan keadilan dan keamanan di bawah Kesultanan Melayu Islam yang telah melaksanakan sistem Islam dalam pemerintahan mereka seperti terdapat dalam Undang-undang Kanun Melaka, Undang-undang Laut Melaka dan sebagainya.

Ibnu Khaldun di dalam Al-Muqaddimah menyatakan bahawa semangat dan kekuatan bangsa boleh membantu menaikkan sesuatu bangsa kepada kemajuan dengan syarat ia mesti berteraskan Islam. Tetapi dalam masa yang sama apabila semangat kebangsaan atau kekitaan ini mula dilonggarkan daripada Islam maka ia akan menghancurkan bangsa tersebut. Ia terjadi apabila pemimpin mula merasakan kekuatannya adalah hasil sokongan yang tidak berbelah bahagi atas nama mereka sebangsa walau apa pun yang dilakukan. Akhirnya pemimpin tersebut mula terpesong dan mementingkan diri sendiri sehingga  segala kemewahan negara pada mulanya dinikmati oleh seluruh bangsanya mula diperkecilkan kepada mereka yang menyokongnya sahaja sehingga mengabai dan menzalimi mereka yang sebangsa tetapi tidak memberi sokongan kepadanya di atas sebab tertentu.


Kesimpulan

Akhir kepada penulisan ini, sama-samalah kita bermuhasabah dengan ayat AQ ini :

Firman Allah dalam ayat 117 surah Hud :


Dan Tuhanmu tidak sekali-kali akan membinasakan negeri-negeri secara zalim sedangkan penduduknya merupakan mereka yang sentiasa melakukan perubahan ke arah kebaikan.